Tanácsok pályázóknak

Karriertervezés

A karrierépítés-tervezés nem más, mint annak pontos ismerete, honnan hová szeretnénk eljutni. Az előrejutást nem feltétlen a magasabb rang jelenti, hanem a szakmai és a személyes fejlődés, az újabb és mind érdekesebb feladatok.

Ennek érdekében fel kell mérnünk saját adottságainkat, képességeinket és lehetőségeinket és ennek függvényében kialakítani terveinket. Az alábbi modell hasznos lehet a pályakezdőknek, munkanélkülieknek, esetleges karriermódosítás előtt állóknak egyaránt.

Karriertervezésünk a következő lépésekből áll:

1.Ismerjük meg önmagunkat,  2.  válasszuk meg, mit akarunk,  ► 3.  tudjuk, hogyan érhetjük el.

  1. Készítsünk mérleget erősségeinkről és korlátainkról :
  • A munka és szabadidős tapasztalatok összegyűjtése, elemzése és rendszerezése.
  • A legjelentősebb eredmények összegyűjtése, és annak átgondolása, hogy milyen készségek voltak szükségesek ezek eléréséhez (erősségek).
  • A legnagyobb kudarcok felelevenítése, és annak átgondolása, hogy milyen készségek kellettek volna a sikerhez (fejlesztendő területek).
  1. Gondoljuk át, milyen munka, tevékenység felelne meg a legjobban az igényeinknek, válasszuk ki, mi az a három szempont, amit a legfontosabbnak tartunk: szellemi kihívás, kreativitás, pénz, elegendő szabadidő vagy előrelépési lehetőség, netán kötetlen munkaidő? Állítsuk fel ezek fontossági sorrendjét!

  • Milyen típusú tevékenységeket kedvelek általában?
  • Milyen konkrét iskolai, munka, szociális és sport tevékenységeket élveztem?
  • Lista készítése azokról a  tevékenységekről, melyeket szívesen végeztem az elmúlt években.
  • Annak értékelése, hogy ezekben a tevékenységekben mit szeretettem, milyen kihívást jelentettek számomra

3. Ha a felmérést elvégeztük, akkor válasszuk ki az irányt, amellyel kezdjük az álláskeresést és tervezzük meg elképzeléseink megvalósítását, ütemezzük az egyes lépéseket (pl. pályázatot mikorra állítjuk össze, hol böngésszük az álláshirdetéseket stb.)

  • Céljaim és szükségleteim megfelelnek-e saját személyes paramétereimnek?
  • Hol tartok most, meddig jutottam el a pályámon?

Következő lépésben mérjük fel a lehetőségeinket, álláshirdetések alapján, ismerősök, régi kollegák révén igyekezzünk tájékozódni, hogy szakmánkban milyen álláslehetőségek vannak. Érdemes több alternatívát is felvázolni, amerre elindulhatunk.

  • a képzési követelmények,
  • az elvárt előzetes tapasztalat,
  • az elvárt kompetenciák,
  • a fizetés,
  • a munkafeltételek,
  • a munkaerő-piaci trendek,
  • a jövőbeli kilátások stb.

Pályakezdők miután megbirkóztak az iskolai rendszer minden erőpróbájával, megszerezték diplomájukat, ott állnak immár önmagukra hagyva. Tanácstalanságuk az ismeretlentől való félelemből, a jövőtervek kidolgozatlanságából táplálkozik. Sokszor úgy érzik, hogy nem a végzettségüknek megfelelő munkát végeznek, nem érzik kihívásnak feladataikat. Harry Lorayne mondása szerint egy gödör ásását leszámítva kevés dolog van, amit rögtön legfelül lehet kezdeni. Tapasztalat híján, diploma ellenére a cégek nagy valószínűséggel olyan munkát bíznak a pályakezdőre, mely csak segíti a karrierépítésében, de nem jelent feltétlen kihívást is. Amennyiben a diákévek alatt iskolaszövetkezetek segítségével már munkatapasztalatra tett szert a friss diplomás munkavállaló, ezt a szakaszt lerövidítheti, hiszen ezek a szervezetek időszakos, vagy folyamatos munkalehetőség megtalálásában segítenek, speciális konstrukcióban biztosítva a munkavállalás lehetőségét. Diákmunkáról bővebben itt olvashat

Hasonlóan nehéz helyzetben lehetnek a hosszabb távon munka nélkül maradtak illetve a GYES-ről, GYED-ről visszatérők. Többféle életpályát ismerünk, melynek egy része csak a nők pályájára jellemzőek.

  • folyamatos (egy szakmát gyakorol)
  • szokásos (különféle, de rokon tevékenységeket folytat)
  • nem folyamatos (nincs tartós maradás egyetlen szakmában sem)
  • otthoni (nincs semmilyen szakmai tapasztalatszerzés)
  • háztartáscentrikus (házasságkötés után nem tér vissza a kereső életmódba)
  • kétvágányú (egyidejűleg ellátja a háztartást és szakmát is gyakorol)
  • megszakított (csak a gyermekek önállókká válása után tér vissza a kereső életmódba)

 

Humán Centrum hirdetései a Jooble oldalán